Learn To See

Op weg naar een propere en aangename werkplek

Bijdrage door
Gino Quenis
No items found.

Video beschikbaar voor leden na onze kick-off op 30/03/2022.

Video beschikbaar voor leden na onze kick-off op 30/03/2022.

In 2017 zijn we in de Picanol Group gestart met het programma Let’s Make it Together, gebaseerd op de 7 transformaties zoals gedefinieerd binnen Factory of the Future. Wij hebben ons in eerste instantie gefocust op 3 pijlers: Technology– Digital Factory – Human Centered. In de pijler Technology werken we aan investeringen in machines en infrastructuur maar ook aan het onderhoud van de beide. De implementatie van 5S is hiervoor een uitstekend hulpmiddel.

Het 5S project werd gelanceerd in 2017 met als doelstelling om de volledige site op een 5S niveau te brengen tegen eind 2019. Het project werd ondersteund en opgevolgd door het management en het werd tevens een doelstelling binnen CAO90.

Bij de start van het project werd een infosessie gegeven aan het volledige management, zij werden de trekkers voor de implementatie in hun verantwoordelijkheidsgebied, niet de centrale project coördinator. Tijdens deze sessie werd de Why, de How en de What van het project uitgelegd: waarom een 5S project, Hoe gaan we dit aanpakken en wat zijn de concrete stappen/acties die we zullen ondernemen. Elke manager gaf op zijn of haar beurt deze infosessie aan zijn/haar medewerkers zodat uiteindelijk elke medewerker binnen de Picanol Group dezelfde boodschap en opdracht kreeg ondanks de heel uiteenlopende processen. De basisprincipes die we gehanteerd hebben, zijn overal dezelfde, de realisatie ietwat uiteenlopend (productie versus kantooromgeving, gieterij versus electronica)

In elke omgeving werd de nodige tijd en middelen voorzien om de eerste stappen te doorlopen: Selecteren-Structureren-Schoonmaken. Concreet betekende dit dat de medewerkers een (halve)dag tijd kregen om enkel hiermee bezig te zijn: hoe werken we nu? Wat staat, ligt waar? Wat kan beter? Hebben we alles aanwezig in de zone wel nodig? Indien niet, werd dit onmiddellijk verwijderd. Indien het item wel nog nodig was, werd gekeken hoe vaak dit gebruikt werd om op basis hiervan de juiste locatie te bepalen. Dit alles in overleg met de collega’s uit het team, zeker ook over de ploegen heen. We probeerden tijdens deze oefening de sfeer erin te houden en zorgden ervoor dat mensen samen een broodje konden eten (kwestie van het aangename aan het nuttige te koppelen). We moesten er tijdens deze eerste oefening vooral op letten dat we niet te vlug in de lades en kasten keken maar in eerste instantie de volledige zone (werkpost, kantoor) analyseerden. Hebben we alles aanwezig in de zone nog nodig? Dan pas werd overgegaan naar de inhoud van rekken, kasten en lades. Uiteraard werd op dat moment alles wat behouden werd, schoongemaakt eventueel zelfs opgefrist met een likje verf.

 

Daarna kwam een heel belangrijke stap, die we in het verleden te vaak over het hoofd hebben gezien: Standaardiseren. We hebben dit keer veel aandacht besteed aan het labelen en belijnen. We ondervinden nu de voordelen: het is veel duidelijker voor iedereen wat nu waar moet staan, het bereikte niveau wordt beter in stand gehouden. Er werden hieromtrent ook afspraken gemaakt over de volledige site en er werd een website aangemaakt op onze Insider waar iedereen o.a. het standaardmateriaal kan terugvinden.

 

Tenslotte werd ook een structuur opgezet om het bereikte niveau in stand te houden via de nodige kuisplannen. Er werd ter plaatse telkens aan de hand van foto’s gevisualiseerd hoe de zone er moet uitzien en wie de eigenaar is. Door met foto’s te werken is er geen discussie mogelijk en kan er ook geen taalprobleem zijn. De audits om dit verder op te volgen gebeuren in eerste instantie door de leidinggevende van de zone maar kunnen ook uitgevoerd worden door de operatoren zelf aan de hand van een standaard checklijst. De finale audit gebeurt, na een signaal van de leidinggevende, door de centrale projectcoördinator. De resultaten van de verschillende audits worden telkens ingegeven in het centrale systeem op de 5S site zodat we de vooruitgang van het project overkoepelend kunnen opvolgen. En dan kan er uiteraard gevierd worden:

 

Dit artikel werd gerealiseerd in samenwerking met Katrien Pyck, WCM Coördinator Picanol

Over de auteur

Gino Quenis

Redacteur en CEO sinds 1999

Gino Quenis is de oprichter van Lean Lead. Hij heeft jarenlange ervaring in Lean en brengt mensen samen die vanuit de praktijk en met kennis van zaken anderen kunnen inspireren.

Auteur bekijken