The TPM 2.0 Experience

December 2020

Met veel plezier heb ik, coronaproof ,mijn TPM ervaring (Europese TPM fabriek) met het enthousiaste Cargill team mogen delen. Geen klassieke opleiding maar een gezamenlijke ervaringsgerichte ontdekkingstocht naar tips en tricks om TPM succesvol in te voeren!

Want net zoals Cargill ondervinden vele van ons het: de klant eist steeds meer maatwerk & flexibiliteit. Dit vraagt een kwaliteitsvol, kostenefficiënt en betrouwbaar productiesysteem. Eén van de antwoorden op deze uitdaging is TPM. Met zelfstandige multidisciplinaire TPM teams verhoogt men niet enkel de machine-effectiviteit maar ontstaat er ook een klimaat van continue verbetering.

Echter ...de implementatie lijkt gemakkelijk maar de praktijk leert ons dat vele TPM -projecten vaak mislukken omdat men het als een tool of als onderhoudsstrategie inzet. De essentie van TPM 2.0 gaat over “Change en Ownership". Zeker voor ‘niet Japanse’ bedrijven is het creëren van betrokkenheid een grote uitdaging. Zo zal een TPM 2.0 operator met fierheid zijn machines beter willen onderhouden en zelfs continu verbeteren. 

Bedankt Cargill team voor deze top leerervaring ! Ik ben zeker dat jullie praktisch en menselijke TPM aanpak een groot succes gaat worden ,-)

Nog veel succes en keep it safe !